Jumaat, 28 Disember 2012

Gambar Terhot: Geng Motor Ustaz Azhar Idrus...

Sumber: harakah
http://shalehudin.blogspot.com,28 Dis 2012


[PICS] Sekitar Konvoi Motor Bersama Ustaz Azhar 2012

Sempoi lah...
Pada 30 November 2012, telah diadakan konvoi motor bersama ustaz popular iaitu Ustaz Azhar Idrus di Gong Badak Terengganu.

Syabass!!! ini merupakan satu cara yang terbaik untuk mendekati semua gologngan terutama orang muda kiter. YEAHHH...!!










Ungkapan 'halal' yang megelirukan dilarang mulai 1 Jan


28 Disember 2012
KUALA LUMPUR - Mulai 1 Januari depan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) melarang penggunaan logo halal dan ungkapan halal seperti perkataan 'ditanggung halal' , 'makanan orang Islam', 'buffet Ramadan' dan lain-lain lambang Islam yang boleh mengelirukan dan memperdayakan orang Islam.
  
Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha dalam satu kenyataan hari ini berkata mulai 1 Januari 2013 tindakan akan diambil ke atas pihak yang masih menggunakan logo dan ungkapan halal selain logo halal yang dikeluarkan Jakim atau Majlis Agama Islam Negeri (MAIN).
  
"Sebuah pertubuhan atau perbadanan yang didapati bersalah boleh dikenakan denda tidak melebihi RM200,000 dan bagi kesalahan kedua atau yang berikutnya didenda tidak melebihi RM500,000.
  
"Pihak selain dari pertubuhan atau perbadanan yang didapati bersalah pula boleh dikenakan denda tidak melebihi RM100,000 atau dipenjarakan tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya. Bagi kesalahan kedua atau yang berikutnya mereka boleh dikenakan denda tidak melebihi RM250,000 atau dipenjarakan tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya," katanya.
  
Tambah Othman makanan dan barang-barang import yang hendak diperihalkan sebagai halal hendaklah menggunakan logo atau nama badan pensijilan halal luar negara yang diiktiraf Jakim di negara pengeluar masing-masing.

Jelas beliau, tempoh peralihan selama setahun Perintah Perihal Dagangan (Perakuan dan Penandaan Halal) 2011 yang dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2012 tamat pada 31 Disember 2012.
  
"Justeru Jakim mengingatkan pihak industri agar lebih bersedia dan peka dengan pensijilan halal Malaysia dari semasa ke semasa.
  
"Jakim juga berharap agar orang ramai dapat memberi kerjasama dan menyalurkan maklumat sekiranya berlaku penyalahgunaan logo halal," kata Othman.  - Bernama
sumber:sinar

Ahad, 25 November 2012

Hebatnya Ketabahan Nabi Ayub a.s


Saudari-saudara sekalian , masihkah kita ingat kisah perjuangan dan ketabahan seorang Nabi yang bernama Ayub a.s. Begitu tersentuh kala mendengar kisah Nabi Ayub a.s yang telah disampaikan oleh Ustazah Nurhafizah Musa ketika di rancangan Halaqah sentuhan Qalbu yang berjudul 'Nota deritaku'.
Izinkan saya untuk berkongsi atas nama cinta kepada Allah.
Ia bermula dengan Nabi Ayub a.s telah ditimpa pelbagai penyakit yang dasyhat sehingga dia tidak upaya untuk bangun , dan pada masa itu juga daripada awal Nabi Ayub a.s menjadi seorang yang kaya raya , dengan tiba-tiba akhir nya Nabi Ayub a.s menjadi faqir miskin. Hartanya hancur begitu saja kerana ditimpa pelbagai kesulitan.
Maka datang lah iblis itu menyamar sebagai lelaki dan mencuba untuk menggoda Nabi Ayub a.s supaya tidak berharap pada Allah s.w.t.
Si iblis berkata : "Sungguh malang nasib mu wahai Ayub , dulu kamu orang kaya sekarang kamu miskin. kasihan sekali dengan kamu."
Tapi Nabi Ayub a.s menjelaskan dengan penuh ketabahan.
"Segala puji bagi Allah, Allah telah mencurah diri ku nikmat , dimana nikmat itu adalah hak milik Allah.. dan saat Allah ingin kembali nikmat tersebut diambil. Maka Allah layak untuk mengambil nya dan aku sangat bersyukur kepada-Nya."
SubhanaAllah!
Hebatnya orang yang bersyukur kepada Allah. Impak kebaikan kesyukuran tersebut akan kembali pada kita sendiri. Itulah kekayaan syukur , Allah tambah cinta dan kasih kepada kita semua.
"..... Bersyukurlah kepada Allah. Dan barangsiapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji."
(Surah Luqman ayat 12)
Betapa hebatnya kesyukuran Nabi Ayub a.s sehingga Iblis laknatullah benci , berdendam dan sangat kecewa..

Pada satu saat, Allah SWT menguji lagi ketabahan Nabi Ayub di mana baginda ditimpa ujian dengan kematian anak-anaknya yang soleh, yang selama ini menyokong perjuangan baginda. Anak Nabi ayub a.s kesemuanya ditaqdirkan mati di dalam sebuah gempa bumi yang dahsyat.

Khasiat Kopi


Ramai yang mempunyai pandangan dan persepsi negatif terhadap kopi berikutan kesan-kesan yang mereka alami setelah meminum kopi. Malah, ada juga yang terus memadamkan kopi daripada senarai minuman harian mereka. Mungkin mereka tidak mengetahui akan khasiat kopi yang hakikatnya memberi banyak manfaat kepada tubuh badan manusia. Saya juga percaya bahawa ramai lagi masyarakat kita yang masih masih memiliki pandangan serta tanggapan yang negatif terhadap kopi.
Satu kenyataan di sebuah laman web kesihatan iaitu laman Coffee & Health oleh Institut for Scientific Information of Coffee (ISIC) mengenai kajian terkini yang membuktikan perkaitan antara pengambilan kopi dan gangguan neurodegeneratif seperti penurunan kognitif, penyakit Alzheimer, penyakit Parkinson dan strok. Neuodegeneratif merupakan penyakit yang tidak boleh diubati dan menyebabkan degenarasi progresif dan/atau kematian sel-sel saraf. Gangguan neurodegeneratif ini menyebabkan masalah pergerakan (ataxias) atau fungsi mental (dementias).
Ini juga telah dibuktikan melalui beberapa kajian epidemiologi. Laman rasmi World Health Organization (WHO) mendefinasikan kajian epidemiologi sebagai kajian taburan berkaitan aktiviti kesihatan dan aplikasi kajian tersebut terhadap kawalan penyakit dan masalah kesihatan yang lain. Kajian ini membuktikan bahawa pengambilan kopi dalam kuantiti yang sederhana nyata telah memberi manfaat terhadap keupayaan kognitif apabila usia semakin meningkat. Kajian ini turut membuktikan kesan pengambilan kopi mampu melambatkan penurunan fisiologi dan kognitif terutamanya dalam kalangan wanita dan mereka yang berumur lebih 80 tahun.
Kopi adalah minuman yang berasal daripada biji kopi dan mula diperkenalkan oleh orang-orang Rom dan Yunani seawal abad ke-13. Disebabkan kandungan kafeinnya, kopi mempunyai kesan rangsangan kepada mereka yang meminumnya dan hari ini kopi merupakan satu daripada minuman paling digemari di seluruh dunia serta boleh didapati dalam pelbagai perisa seperti Latte, Americano, Cappucino dan Espresso.
Kini terdapat juga pelbagai jenis minuman kesihatan berasaskan kopi yang boleh didapati di pasaran seperti Kopi Herba dan produk HPA Kopi Radix. Kopi Herba sangat berkhasiat terutamanya bagi pesakit-pesakit kencing manis, darah tinggi, batu karang, migrain, gout, gastrik, asthma dan sembelit. Malah, kopi ini juga boleh membantu mengurangkan angin dalam badan sepertimana yang dicatatkan di laman rasmi Kopi Herba.
Pengambilan kopi dalam kadar yang sedehana tidak akan memudaratkan kesihatan malahan akan memberi banyak faedah kepada tahap kesihatan manusia meski pengambilannya boleh menyebabkan ketagihan. Satu kajian saintifk berkenaan kesan pengambilan kopi menunjukkan bahawa risiko mendapat penyakit diabetes jenis dua adalah lebih rendah berbanding dengan mereka yang tidak meminum kopi.
Kajian saitifik juga membuktikan bahawa selain meningkatkan fungsi kognitif, kopi boleh mengurangkan risiko batu karang, kanser kolon dan kerosakan hati. Malah, kopi juga terbukti mampu meningkatkan prestasi dan ketahanan manusia dalam aktiviti-aktiviti fizikal. Bagi mereka yang sering berjaga sehingga lewat malam pula (stayed up), mereka akan lebih segar setelah meminum kopi.

Bagi penghidap penyakit jantung, kencing manis, dan darah tinggi, pengambilan kopi tidak akan memberi sebarang kesan negatif terhadap tahap kesihatan mereka. Namun begitu, kesan pengambilan kopi yang positif hanya berlaku jika seseorang itu meminum kopi dalam kuantiti yang sederhana dalam sehari. Kajian turut menunjukkan bahawa kopi tidak mempunyai kesan kardiovaskular seperti peningkatan kadar denyutan jantung, kadar denyutan jantung yang tidak stabil serta tekanan darah yang tinggi. Malah, risiko penyakit kardiovaskular adalah 10 peratus lebih rendah.
Seorang pesakit darah tinggi, Sarmiah Asun berkata, "Kandungan gula dalam darah saya sentiasa berada pada tahap yang stabil biarpun saya masih meminum kopi. Malah, saya turut tidak mengalami sebarang kesan-kesan negatif pengambilan kopi seperti pening dan letih sepanjang masa. Namun begitu, saya hanya meminum kopi tanpa gula untuk satu hingga dua cawan dalam sehari."

Rahsia Purba Atasi Perut Buncit


Ia memang rahsia, dan ianya telah disimpan selama 100 tahun. Namun, anda adalah pembaca bertuah kerana saya akan bongkarinya khas untuk anda. Rahsia ini berkaitan dengan bagaimana mengatasi masalah perut buncit.  Ya, rahsia purba tentang mengatasi masalah perut buncit.
Anda senyum? Tidak mengapa.. Jika hanya 'disebut' sahaja membuat anda tersenyum, bagaimana pula jika anda berada di kalangan mereka yang memiliki perut yang buncit. Anda pula yang akan mendapat 'senyuman' daripada orang sekeliling anda. Walaupun anda memakai baju mengikut ukuran badan anda, namun kadang kala masalah perut buncit masih lagi kelihatan. Malah lebih menyedihkan anda ada yang menerima perlian daripada rakan-rakan. Walau pun mungkin hanya gurauan bagi mereka, tetapi dalam hati anda, hanya tuhan saja yang tahu!
Jika lelaki akan menerima perlian...
"Besar pouch bag awak.. apa isinya?".
Kalau perempuan pula lagi segan..
"Mengandung lagi ke? Aikk.. cepatnya"
Siapa tak malu jika memiliki perut yang buncit ni. Jika perut buncit tapi bawa Ferrari, itu lain cerita.. tapi jika perut buncit sebab nafsu makan yang luar biasa. Ada sesuatu di depan mata yang menyedapkan semua pasti di 'kebas'. Itu yang susah tu.
Tapi usah risau. Kali ini, saya akan muncul sebagai penyelamat walaupun saya tahu 95% mereka yang membaca rahsia ini hanya membaca sahaja dan tidak melakukan, lagi 4% akan melakukan selama 3 hari sahaja dan lagi 1% ... agak saya lah, mereka teruskan selama 2 minggu. Agakkan saja saja ya,
Apa pun saya rasa anda tidak lah begitu. Saya yakin, anda seorang yang berjiwa kental, kekal dengan matlamat mahu memusnahkan perut buncit anda tersebut. Namun, ianya ianya tidak akan berguna sekiranya anda tidak bermula dengan tindakan yang positif. 
Takkan hilang perut buncit jika anda masih terus duduk di hadapan sofa sambil minum coke. Sia-sia jika hanya berharap sekadar keinginan semata-mata. Jawabnya sampai ke tahun hadapan perut anda masih akan mara ke depan.
Semoga tips step by step ini berguna untuk anda. Saya mengharapkan agar anda tergolong dalam golongan 1%  iaitu orang yang melakukan. Orang yang mempunyai keinginan yang kuat dan dibuktikan dengan perbuatan.

Berikut adalah tips rahsia purba bagaimana untuk menghilangkan perut buncit.
Step 1 : Kempiskan perut buncit
Latihan angkatan beban dapat mengempiskan seterusnya dapat menghilangkan perut buncit. "Tapi, saya tak ada duit untuk ke Gym bro.. bagaimana?"
Ohh.. Jangan risau.. Angkatan beban sebenarnya tak perlu susah-susah pun.. Mulakan dengan melakukan sit up. Itu juga salah satu angkatan beban menggunakan berat badan anda sebagai beban. Yang lebih best ialah sit up ini fokus kepada kekuatan perut dan ia memberi kesan terhadap perut buncit anda.
Lakukan 3 set setiap sesi dengan angkatan sit up 12 kali setiap sesi. Sebelum masuk ke sesi ke -2, lakukan planking selama 30 saat ya. Teruskan sebegitu sehingga sesi ke-3, berselang seli dengan planking. Total masa yang diambil untuk sesi ini ialah tidak sampai 15 minit pun. Mudah bukan?
Step 2 : Bakar lemak perut buncit
Apa yang penting, ubah cara pemakanan anda. Jika selama ini, anda makan breakfast roti canai/nasi lemak/nasi dagang.. TAPI nak hilangkan perut buncit ni, anda kena ambil biskut oats dan air malt coklat. Kalau sebelum ini, makan tengahari anda ambil nasi penuh.. Mohon ianya dikurangkan kepada suku. Boleh kan? =)
Saya akui ia agak sukar. Namun ianya lebih perlu dibendung daripada ianya menjadi semakin parah. Mencegah itu lebih baik. Maka cegahlah perut buncit itu bermula dari mengawal pengambilan makanan anda.
Step 3 : Nyahkan/ Buangkan perut buncit
Lebihkan melakukan senaman. Bagaimana? Anda perlu lakukan senaman extra 5-15 minit setiap hari. Jika selama ini, anda bersenam 15 minit setiap hari maka untuk menyahkan perut buncit ini, anda kena bersenam extra lagi 5-15 minit.
Terbaik ialah bersenam kardio selama 30 minit setiap hari secara konsisten dan kemudian disambung dengan senaman angkatan beban selama 15 minit. Fuhh.. kalau anda berkomitmen dengan ini, tahulah akibatnya selepas 1 bulan.. Six pack lah jadinya.
Step 4 : Mengtong sampahkan perut buncit
Makan lebih banyak makanan yang mempunyai 'whole grain'. Apakah whole grain ini? Contoh makanan 'whole grain' untuk mengtong sampahkan perut buncit ialah seperti biskut gandum, oats dan berat perang (Basthmathi atau Beras Herba ponni taj mahal)
Saya akui harganya memang sedikit mahal TETAPI apa lah salahnya jika anda korbankan sedikit wang anda untuk kesihatan anda. Jika anda sanggup dan mampu berbelanja untuk menukar handphone touchscreen berjenama, kereta mahal. Tidak salah rasanya jika habiskan sikit duit ke arah kesihatan yang lebih baik kan. 

Kesimpulannya, untuk melakukan 5 steps di atas pastinya bukanlah satu kerja yang mudah buat anda. Apatah lagi ia memerlukan konsistent daripada anda. Apapun, lakukan setakat mana yang termampu terlebih dahulu. Jika tidak mampu berjogging, maka anda mulakan lah dengan berjalan laju. Jika anda tidak larat berjalan laju, mulakan lah dengan berjalan perlahan.
Ikut kemampuan anda ya.. Ubah habit anda kepada kehidupan yang lebih sihat. Walaupun anda seberat 130kg pun, tidak mengapa.  Mungkin anda merasa sedikit rendah dirilah sebab mungkin anda seberat 130kg. Tapi, jangan merasa rendah diri lagi. Buktikan anda juga mampu menjadi seperti orang lain. Belum cuba belum tahu lagi kan..
Selamat mencuba!^^

Sabtu, 24 November 2012

Halang gerakan mubaligh


NURUL ZAILA MOHD TAHIR
23 November 2012
KUANTAN – Kerajaan Negeri mengambil inisiatif menambah jumlah pegawai agama di beberapa tempat dikenal pasti menjadi lokasi kegiatan mubaligh Kristian dari luar negara untuk menyebarkan agama itu.

Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah, Perpaduan dan Badan-badan Bukan Kerajaan Negeri, Datuk Mohamad Sahfri Ab Aziz berkata, tindakan tersebut turut dilakukan berikutan usaha mubaligh terbabit mengumpan Orang Asli dengan benih sawit dan getah.

Menurutnya, usaha itu sentiasa berlaku, tetapi Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) berjaya mengawalnya dengan melakukan pelbagai aktiviti agama.

“Kita mendapat kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk mengelak masalah tersebut,” katanya kepada media selepas menghadiri Seminar Keusahawanan dan Pembangunan Halal Negeri Pahang 2012, di sini, semalam.

Beliau berkata, badan bukan kerajaan (NGO) turut membantu mengelak penyebaran Kristian dalam kalangan Orang Asli.

“Di peringkat Kerajaan Negeri, kita dapat kawal dan kenal pasti masalah ini termasuk dengan mengambil tindakan sewajarnya,” katanya.

Sinar Harian sebelum ini melaporkan mengenai mubaligh Kristian mengumpan Orang Asli yang sudah memeluk Islam di beberapa lokasi dengan menawarkan aspek kebendaan termasuk benih sawit dan getah.

Mohamad Sahfri berkata, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah selaku ketua agama juga memberi perhatian berhubung masalah berkenaan.

Katanya, baginda dijangka mencemar duli bertemu Orang Asli di Cameron Highlands untuk bersemuka dan bertanya khabar hari ini.

Sabtu, 10 November 2012

Pembedahan untuk kurus


Oleh RAJA INTAN DIANNA RAJA AZAHAM

RAMAI yang tidak sedar bahawa obesiti antara punca tertinggi kematian yang tidak disangka-sangka. Setiap tahun, angka yang meninggal dunia akibat daripada komplikasi berkait rapat dengan obesiti cukup besar. Kajian Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) tahun lalu mendapati Malaysia adalah negara yang mempunyai paling ramai penduduk obes atau gemuk di Asia Tenggara iaitu sebanyak 16.3 peratus daripada jumlah penduduk.

Berat badan yang jauh melebihi daripada sepatutnya boleh menyebabkan masalah kesihatan yang serius seperti tekanan darah tinggi, masalah jantung, strok, masalah tidur, asma, gagal kawalan air kencing, sakit belakang, ketidaksuburan dan pelbagai lagi.
Hilang berat yang berlebihan itu sebenarnya mampu mengurangkan malah merawati masalah kesihatan yang serius itu.

Pelbagai cara mengurangkan berat badan boleh dilakukan seperti berdiet, aktif bersenam atau mengambil pil kurus tetapi bukan semua orang dapat keputusan seperti yang diingini atas faktor tertentu.
Pembedahan bariatrik seperti pintasan gastrik dan pembedahan sleeve gastrik antara penyelesaian kepada dilema individu obes.

Pembedahan bariatrik adalah teknik pembedahan bertujuan mengurangkan berat badan dengan cara meletakkan alat bantuan seperti pengikat gastrik mahupun pembuangan beberapa bahagian pada perut.
Menurut Pakar Bedah, Pusat Pengurusan Berat Badan dan Pembedahan Hospital Pakar KPJ Damansara, Datuk Dr. Haron Ahmad, pembedahan bariatrik dicadangkan kepada mereka yang indeks jisim badan (BMI) melebihi 38 dan gagal melalui cara pengurangan berat badan yang lain.
"Bagi mereka yang mencapai BMI 35 dan menderita penyakit seperti diabetes kronik dan masalah jantung berkait dengan obesiti turut disyorkan menjalani pembedahan.
"Selalunya, doktor akan mengesyorkan diet atau senaman bagi mengurangkan berat badan ke tahap yang sihat.

Isnin, 5 November 2012

Tanda-tanda anda menghidapi penyakit Gout

4 Nov - "gout" berasal daripada perkataan Latin, "gutta" yang bermakna 'setitis', disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout di akibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat. Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia, sejak zaman dahulu kala lagi. Pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan.

Penyakit gout merupakan penyakit yang selalunya dihidapi oleh kebanyakan oleh lelaki. Bagaimanapun,perempuan yang sudah melalui putus haid ataupun menopause juga mempunyai risiko untuk mendapat penyakit gout ini walaupun risiko tersebut tidaklah sebesar kaum lelaki. 

Penyakit gout ialah salah satu bentuk arthritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi, atau akibat berlebihan asid urik di dalam badan. Keadaan ini adalah disebabkan oleh metabolisma tubuh seseorang yang tidak normal. 

Mereka yang mengalami gout ini biasanya adalah mereka yang menghasilkan terlalu banyak asid urik atau mereka yang menghadapi kesukaran mengeluarkan asid urik dari tubuh mereka. 

Ketidakseimbangan pada asid urik juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan, memakan makanan kaya dengan purin, obesiti, pengambilan alkohol berlebihan, masalah pada buah pinggang serta penggunaan ubat ubatan seperti diuretik dan aspirin. 

Antara tanda-tanda penyakit gout ini menyerang adalah sakit sendi yang datang secara tiba-tiba terutamanya pada bahagian ibu jari kaki, lutut dan pergelangan kaki. Sendi membengkak, kaku serta menjadi panas dan merah secara serta merta bila disentuh dan menyebabkan pesakit menjadi demam.

Serangan penyakit gout ini juga boleh berlaku dalam keadaan tiba- tiba dan tanpa mempunyai sebab yang ketara. Tetapi dalam keadaan tertentu juga, serangan penyakit gout juga boleh berlaku iaitu kekurangan air dalam tubuh bila makan secara berlebihan, minum air beralkohol,kecederaan pada sendi dan juga selepas pembedahan. 

Serangan tiba-tiba menjadi lebih ketara bila tengah malam iaitu pesakit merasa sejuk seperti disiram air sejuk di tempat sakit dan ini akan menyebabkan mereka mengigil dan demam dan ini mungkin akan berlaku seminggu dua minggu dan kemudiannya akan berhenti secara sendirinya rasa sakit. 

Tetapi ini bukan bermakna sembuh tetapi jika penyakit gout tidak diubati, penyakit ini mungkin akan kembali menyerang dan perlu untuk diketahui juga, kekerapan serangan pada bahagian sendi akan merosakkan sendi serta fungsinya. 

Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi, khususnya ibu jari kaki. 

Rawatan penyakit ini melalui hospital atau melalui kaedah lain mungkin boleh menolong pesakit untuk keluar dari kesakitan penyakit ini.

Sumber:http://my.entertainment.yahoo.com/news/tanda-tanda-anda-menghidapi-penyakit-gout-233029549.html

Rabu, 24 Oktober 2012

12 kaum yang dibinasakan kerana engkar hukum ALLAH



Dalam al-Quran, banyak sekali diceritakan kisah umat terdahulu yang telah dibinasakan oleh Allah kerana mereka mengingkari utusan-Nya dan melakukan berbagai-bagai penyimpangan yang telah dilarang. Yang berikut ialah kaum-kaum yang dibinasakan.

Kaum Nabi Nuh
Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun, namun yang beriman hanyalah sekitar 80 orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh. Lalu, Allah mendatangkan banjir yang besar, kemudian menenggelamkan mereka yang engkar, termasuk anak dan isteri Nabi Nuh (al-Ankabut: 14).

Kaum Nabi Hud
Nabi Hud diutus untuk kaum ‘Ad. Mereka mendustakan kenabian Nabi Hud. Lalu Allah mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang menggegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa (at-Taubah: 70, al-Qamar: 18, Fushilat: 13, an-Najm: 50, Qaf: 13).

Kaum Nabi Saleh
Nabi Saleh diutuskan Allah kepada kaum Tsamud. Nabi Saleh diberi sebuah mukjizat seekor unta betina yang keluar dari celah batu. Namun, mereka membunuh unta betina tersebut sehingga Allah menimpakan azab kepada mereka (al-Hijr: 80, Hud: 68, Qaf: 12).

Kaum Nabi Luth
Umat Nabi Luth terkenal dengan perbuatan homoseksual dan lesbian, iaitu hanya mahu berkahwin dengan pasangan sesama jenis. Kendati pun sudah diberi peringatan, mereka tak mahu bertaubat. Allah akhirnya memberikan azab kepada mereka berupa gempa bumi yang dahsyat disertai angin kencang dan hujan batu sehingga hancurlah rumah-rumah mereka. Kaum Nabi Luth ini akhirnya tertimbun di bawah runtuhan rumah mereka sendiri (al-Syu’ara: 160, an-Naml: 54, al-Hijr: 67, al-Furqan: 38, Qaf: 12).

Kaum Nabi Syuaib
Nabi Syuaib diutuskan kepada kaum Madyan. Kaum Madyan ini dihancurkan oleh Allah karena mereka suka melakukan penipuan dan kecurangan dalam perdagangan. Apabila membeli, mereka minta dilebihkan dan apabila menjual selalu mengurangi. Allah pun mengazab mereka berupa hawa panas yang teramat sangat. Kendatipun mereka berlindung di tempat yang teduh, hal itu tidak mampu melepaskan rasa panas. Akhirnya, mereka binasa. (at-Taubah: 70, al-Hijr: 78, Thaaha: 40, dan al-Hajj: 44).

Selain kepada kaum Madyan, Nabi Syuaib juga diutus kepada penduduk Aikah. Mereka menyembah sebidang padang tanah yang pepohonannya sangat rimbun. Kaum ini menurut sebagian ahli tafsir disebut pula dengan penyembah hutan lebat (Aikah). (al-Hijr: 78, al-Syu’ara: 176, Shad: 13, Qaf: 14).

Firaun
Kaum Bani Israel sering ditindas oleh Firaun. Allah mengutus Nabi Musa dan Harun untuk memperingatkan Firaun akan azab Allah. Namun, Firaun malah mengaku sebagai tuhan. Firaun akhirnya maut di Laut Merah dan jasadnya tidak reput dan telah ditemui oleh ahli arkeologi moden. Hingga kini masih boleh disaksikan di muzium mumia di Mesir (al-Baqarah: 50 dan Yunus: 92).

Ashab Al-Sabt
Mereka adalah segolongan fasik yang tinggal di Kota Eliah, Elat (Palestin). Mereka melanggar perintah Allah untuk beribadah pada hari Sabtu. Allah menguji mereka dengan memberikan ikan yang banyak pada hari Sabtu dan tidak ada ikan pada hari lainnya. Mereka akhirnya dibinasakan dengan dilaknat Allah menjadi kera yang hina (al-A’raf: 163).

Ashab al-Rass
Rass adalah nama sebuah telaga yang kering airnya. Nama al-Rass ditujukan pada suatu kaum. Sesetengah riwayat mengatakan, nabi yang diutus kepada mereka adalah Nabi Saleh. Namun, ada pula yang menyebutkan Nabi Syuaib. Sementara itu, yang lainnya menyebutkan, utusan itu bernama Handzalah bin Shinwan (ada pula yang menyebut bin Shofwan). Mereka menyembah patung. Ada pula yang menyebutkan, pelanggaran yang mereka lakukan karena mencampakkan utusan yang dikirim kepada mereka ke dalam sumur sehingga mereka dibinasakan Allah (al-Furqan: 38 dan Qaf : 12).

Ashab al-Ukhdudd
Ashab al-Ukhdud adalah sebuah kaum yang menggali parit dan menolak beriman kepada Allah, termasuk rajanya. Sementara itu, sekelompok orang yang beriman dicampakkan ke dalam parit yang telah dibakar, termasuk seorang wanita yang tengah menggendong seorang bayi. Mereka dikutuk oleh Allah SWT (al-Buruj: 4-9).

Ashab al-Qaryah
Menurut sebagian ahli tafsir, Ashab al-Qaryah (suatu negeri) adalah penduduk Antaqiyah. Mereka mendustakan rasul-rasul yang diutus kepada mereka. Allah membinasakan mereka dengan sebuah suara yang sangat keras (Yasin: 13).

Kaum Tubba’
Tubaa’ adalah nama seorang raja bangsa Himyar yang beriman. Namun, kaumnya sangat ingkar kepada Allah hingga melampaui batas. Maka, Allah menimpakan azab kepada mereka hingga binasa. Peradaban mereka sangat maju. Salah satunya adalah empangan air (ad-Dukhan: 37).

Kaum Saba
Mereka diberi berbagai kenikmatan berupa kebun-kebun yang ditumbuhi pepohonan untuk kemakmuran rakyat. Kerana mereka enggan beribadah kepada Allah walau sudah diperingatkan oleh Nabi Sulaiman, akhirnya Allah menghancurkan bendungan Ma’rib dengan banjir besar (Al-Arim). (Saba: 15-19).

http://detikislam.blogspot.com

Sumber:harakah

15 Virus Terkuat Dalam Sejarah

kaspersky
Kaspersky, pembuat perisian anti virus terkenal menyambut ulang tahun kelahiran syarikat mereka yang ke-15. Syarikat Kaspersky diasakan oleh seorang pengaturcara perisian bernama Eugene Kaspersky kerana didorong oleh minat terhadap keselamatan pengguna komputer, kini Kaspersky memiliki 2,400 kakitangan dari kalangan pakar komputer serta mempunyai pejabat cawangan di 200 buah negara. Bersempena ulang tahun ke-15 Kaspersky, para penganalisis virus yang bekerja di Kaspersky telah menyenaraikan nama 15 virus terkuat dalam sejarah. Berikut adalah nama 15 virus-virus terkuat itu.

1986 – Brain, virus komputer pertama, menyerang melalui Floppy Disc.
1988 – The Morris, menyerang melalui internet.
1992 – Michelangelo, virus komputer pertama yang mendapat liputan meluas pihak media.1995 – 1995- Concept, virus makro pertama sekali.
1999 – Melissa, virus yang merebak melalui email, menjadi epidemik siber mereka ke seluruh dunia.
2003 – Slammer, virus tanpa fail, menjadi epidemik siber merebak ke seluruh dunia.
2004 – Cabir, virus di dalam sistem operasi Symbian, merebak melalui Bluetooth.
2006 – Leap, virus pertama menyerang Mac OS X, sistem operasi ciptaan Apple.
2007 – Storm Worm, juga dikenali sebagai Zhelatin, merebak melalui server Command and Control (C&C).
2008 – Koobface, malware dikhususkan untuk menyerang pengguna Facebook.
2008 – Conficker, virus yang menyerang komputer di kalangan pengguna komputer di rumah, di sektor swasta serta sektor kerajaan, menyerang 200 negara.
2010 – FakePlayer, virus kategori Trojan, menyerang pengguna sistem operasi Android.
2010 – Stuxnet, virus direka untuk menyerang sistem SCADA [Supervisory Control and Data Acquisition] kebanyakannya digunakan dalam bidang industri berat.
2011 – Duqu, virus pintar yang mengintip data-data peribadi milik pengguna komputer.
2012 – Flame, virus kuat yang dicipta untuk menyerang database beberapa pihak dari kalangan syarikat swasta serta entiti perniagaan.

Sumber:http://www.iawani.com/15-virus-komputer-android-apple-kuat-sejarah.html

IdeaPad K1 Tablet Terbaru Lenovo


Lenovo baru saja mengeluarkan komputer tablet terbaru rekaan mereka iaitu Lenovo Ideapad K1 dijual dengan harga RM1499 disertai waranti satu tahun, di datangkan dalam warna Merah dan Putih sahaja untuk pasaran Malaysia. Tablet ini datang dengan berbagai kelebihan, paling utama IdeaPad K1 memuatkan operating system Android 3.1 Honeycomb dengan background kaler biru, skrin 10 inci kapasiti HD dengan keluasan maksima 1280×800 piksel, sambungan WiFi, port mini HDMI untuk sambungan ke alat display lebih besar, ketajaman skrin dikuasakan oleh pemprosesor grafik Nvidia Tegra 2, jangka hayat bateri sehingga 10 jam, flash support. Kegunaannya? Disasarkan untuk pengguna tablet yang banyak berinternet – untuk Facebook, email, Twitter,YouTube,carian maklumat juga untuk games simple seperti Angry Birds. Untuk menaip atau kerja-kerja pejabat, boleh gunakan perisian percuma seperti Documents To Go, di download secara percuma dari Android Market. Dari segi spesifikasi, tak banyak beza dengan Samsung Galaxy Tab 7, Samsung Galaxy Tab 10 atau Samsung Galaxy Tab 7 Plus, bezanya cuma Lenovo IdeaPad K1 murah sedikit dari tablet-tablet Samsung atau Apple iPad 2.

Sumber:http://www.iawani.com/lenovo-ideapad-k1-android-tablet.html

Isnin, 22 Oktober 2012

Fiqh: Yang berkaitan dengan ibadah korban

Zaharuddin Abd Rahman,22 Okt 2012

Hukum berkorban adalah sunat muakkad (yang dituntut) bagi orang yang mempunyai lebihan dan kemudahan harta. Demikian pendapat majoriti ulama termasuklah sahabat besar seperti Abu Bakar as-Siddiq r.a, Umar al-Khattab r.a,  Ibn Mas'ud r.a dan lain-lain, kecuali Imam Abu Hanifah yang berpendapat berkorban wajib bagi mereka yang berkemampuan.

Bagi menggandakan pahala korban, seseorang yang sudah berniat awal untuk melakukannya digalakkan menahan diri daripada memotong rambut dan kuku. Hal ini berdasarkan hadis riwayat Muslim yang sohih, ertinya:-

“Barangsiapa yang ingin menyembelih (berkorban), dan telah masuk 10 awal (Zulhijjah), maka janganlah dia memotong apa-apa rambut atau kukunya  sehinggalah sampai korban dilaksanakan." (Muslim, 3/39)

Justeru, majoriti ulama daripada mazhab Maliki, Syafie dan sebahagian Hanbali menyatakan makruh hukumnya bagi melanggarnya.

Bagaimanapun, tiadalah termasuk dalam kategori haram kerana Aisyah r.a pernah meriwayatkan bahawa beliau pernah menempah (menandakan dan membeli binatang) dan diniatkan untuk dilakukan Qurban, dan Aisyah r.a menyebutkan, tiadalah Nabi SAW mengharamkan apa-apa (semasa menunggu masa untuk menyembelih) sehinggalah sampai waktu sembelihan. Hadis tersebut adalah sohih riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Oleh itu, adalah dibenarkan untuk memotong kuku jika boleh mengganggu kesempurnaan wuduk dan lain-lain kewajiban.

Korban dengan Bayar Sedekah Duit Tanpa Wakil Sembelihan


Tidak dibenarkan juga berkorban hanya dengan membayar harganya atau membeli daging lembu yang telah disembelih daripada pasar lalu disedekahkan atas niat Qurban. Tatkala itu, pemberian daging dianggap sedekah biasa sahaja dan bukannya korban yang disyariatkan pada hari raya Aidiladha.

Pahala korban adalah jauh lebih hebat daripada bersedekah harganya sahaja. Hal ini adalah fatwa oleh majoriti ahli ilmu seperti Imam Abu Hanifah, Malik, Syafie, Ahmad dan lain-lain.

Adalah diingatkan jua agar meniatkan korban itu adalah kerana Allah SWT semata-mata, menuruti sunnah Nabi SAW dan Nabi Ibrahim a.s dan bukannya untuk menyedekahkan daging atau lain-lain niat. Firman Allah yang bermaksud:

“Daging-daging unta dan darahnya itu sekali-kali tidak dapat mencapai (keredaan) Allah, tetapi ketakwaan daripada kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Al-Hajj : 37)

Rabu, 17 Oktober 2012

Amaran kerajaan: Pengambilan antibiotik meningkat, tambah risiko



16 Oktober 2012
Datuk Seri Liow Tiong Lai
Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai
PUTRAJAYA - Penggunaan antibiotik dalam kalangan masyarakat di negara ini semakin meningkat dan ini perlu ditangani bagi mengawal  pertambahan kes mangli antibiotik atau 'Antimicrobial Resistance' (AMR).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, situasi itu diburukkan dengan sikap sesetengah pesakit yang meminta dipreskribkan antibiotik kerana sudah terbiasa.

"Apabila mengalami demam mereka sentiasa minta diberi antibiotik sedangkan jenis demam tidak sama... biar doktor  yang diagnos kerana mereka lebih tahu," kata Liow kepada pemberita selepas melancarkan kempen mengekang AMR peringkat kebangsaan di sini hari ini.

Tiong Lai berkata, kajian juga menunjukkan jumlah antibiotik yang tinggi dipreskribkan oleh pusat untuk rawatan pesakit luar.

"Sesetengahnya tidak perlu kerana banyak jangkitan dalam kes pesakit luar disebabkan virus dan antibiotik tidak berkesan terhadap virus," katanya.

Beliau turut menasihatkan farmasi agar tidak menyumbang kepada masalah itu memandangkan ada pesakit yang lebih suka membeli sendiri antibiotik tanpa mendapatkan preskripsi doktor.

Mengenai kempen itu yang bertema "Combat Antmicrobial Resistance", Tiong Lai berkata, kempen dibahagikan kepada peringkat kebangsaan dan negeri, membabitkan sektor kerajaan dan swasta.

Objektif kempen ialah untuk meningkatkan tahap kesedaran dalam kalangan orang ramai dan pengamal perubatan mengenai penggunaan antibiotik yang berhemat, katanya. - Bernama


Sumber;sinarharian.

Selasa, 16 Oktober 2012

Felix cipta rekod, terjun dari stratosfera

15 Oktober 2012
Felix cipta rekod, terjun dari stratosfera




Baumgartner mengambil masa lebih 2 jam untuk sampai ke ruang stratosfera sebelum melompat keluar dari kapsulnya kemudian terjun ke Bumi.
LOS ANGELES - Penerjun ekstrem Austria, Felix Baumgartner mencipta rekod terjunan angkasa pertama dunia daripada stratosfera kemudian mendarat ke Bumi dengan selamat, kelmarin.
Baumgartner berjaya mendarat di kawasan gurun New Mexico, Amerika Syarikat (AS) selang beberapa minit selepas melompat keluar daripada kapsul tekanan udara berketinggian 38.6 kilometer (km) dari Bumi.
Terjunan Baumgartner dijangka berkelajuan 1,110 km sejam sebelum mengaktifkan payung terjunnya pada ketinggian 1.52 km dari atas tanah tenggara New Mexico.
Beliau mengambil masa lebih dua jam untuk naik ke ketinggian terjunan dan telah pun memecahkan satu rekod dunia sebelum melompat, iaitu rekod altitud paling tinggi untuk sebuah penerbangan belon membawa manusia.
Cubaan kali ini adalah yang kedua selepas beliau gagal minggu lalu akibat masalah angin.
Baumgartner telah berlatih selama lima tahun dan memegang banyak rekod termasuk terjunan dari Menara Berkembar Petronas.
Selain berjaya mencipta rekod terjunan angkasa, Baumgartner masih mempunyai empat impian rekod dunia lain termasuk menjadi manusia pertama terjun dari kapsul bagi memecahkan kelajuan bunyi dalam terjunan bebas.

Sumber:http://www.sinarharian.com.my/global/felix-cipta-rekod-terjun-dari-stratosfera-1.94882

Kareena Kapoor akhiri zaman bujang

16 Oktober 2012
Saif Ali Khan - Kareena Kapoor
Saif Ali Khan dan Kareena Kapoor ketika muncul selepas selesainya sesi pendaftaran perkahwinan mereka. – Foto ihsan gulfnews.com
MUMBAI - Bintang utama Bollywood, Saif Ali Khan dan Kareena Kapoor melangsungkan perkahwinan mereka, yang dilaporkan dinanti-nantikan dalam dunia filem India, hari ini.

Perkahwinan pasangan itu, yang berkenalan sejak lima tahun lalu, telah didaftarkan di rumah Saif Ali di Bandra di sini, petang tadi.

Laporan media menyebut kawan rapat dan anggota keluarga menghadiri majlis perkahwinan mereka.

Sebaik sahaja ucapara perkahwinan berakhir, kedua-dua Saif Ali dan Kareena muncul di luar rumah sambi melambai ke arah peminat masing-masing.

Parti perkahwinan diadakan di hotel Taj Mahal Palace.

Saif Ali merupakan anak kepada bekas kapten pasukan kriket Mansur Ali Khan Pataudi dan Sharmila Tagore, yang juga bekas aktres.

Kareena, 32, pula merupakan cucu pelakon dan penerbit filem Raj Kapoor dan anak saudara pelakon Rishi Kapoor.

Kedua-dua ibu bapa dan kakak Kareena juga berkecimpung dalam dunia filem.

"Ia majlis perkahwinan yang diadakan secara pendaftaran dengan tiga saksi iaitu bapa Kareena, Randhir Kapoor, ibunya Babita dan ibu Saif Ali, Sharmila," lapor Press Trust of India yang memetik Pendaftar Perkahwinan, Surekha Ramesh.

Rishi berkata, majlis resepsi akan diadakan Delhi dalam waktu terdekat.

Pasangan itu meminta agar pendaftaran diadakan di rumah mereka dan dikenakan caj.

Saif Ali, 42, telah pun berkahwin dengan aktres Amrita Singh dan mempunyai dua anak yang sudah pun remaja manakala bagi Kareena, ini perkahwinan pertama.

Saif Ali telah berlakon lebih 40 filem manakala Kareena pula sekitar 50 filem.

Sumber:sinar

Rabu, 3 Oktober 2012

Negeri Sembilan turut beri bonus tambahan


3 Oktober 2012
Mohamad Hasan
Datuk Seri Mohamad Hasan
SEREMBAN - Penjawat awam Negeri Sembilan akan turut menikmati bayaran tambahan bonus sebulan, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan.
"Kita harap pemberian bonus ini akan memberikan sedikit kesenangan kepada penjawat awam untuk menampung perbelanjaan persekolahan anak-anak mereka," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Pemberian bonus itu melibatkan perbelanjaan tambahan RM12 juta, katanya.
Beliau berkata sepertimana langkah kerajaan Pusat, bayaran bonus itu akan dibuat sebanyak dua kali iaitu setengah bulan pada Disember manakala setengah bulan lagi pada Januari depan.
Pada Jumaat lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa membentang Belanjawan 2013 di Dewan Rakyat, mengumumkan pemberian bonus satu setengah bulan kepada penjawat awam dengan bonus setengah bulan sudah diberikan Ogos lepas sempena Aidilfitri.- Bernama
Sumber:sinar

Adibah Amin Tokoh Terjemahan Negara 2012



Khalidah Adibah Amin
Tan Sri Muhyiddin Yassin menyampaikan Anugerah Tokoh Terjemahan Negara 2012 kepada Khalidah Adibah Amin. -Foto Bernama
PUTRAJAYA - Bekas wartawan Khalidah Adibah Amin atau lebih dikenali sebagai Adibah Amin hari ini diumumkan penerima Anugerah Tokoh Terjemahan Negara 2012.
Adibah, 76, anak kelahiran Johor itu dipilih berdasarkan sumbangannya membangunkan psikologi pemikiran bangsa menerusi medium terjemahan.
"Saya amat terharu dan berterima kasih...semoga anugerah seperti itu dapat diteruskan untuk mengiktiraf usaha para penterjemah," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.
Beliau menerima wang tunai RM10,000 dan sijil penghargaan yang disampaikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Adibah, bekas guru, pernah menterjemah buku hasil nurkilan dua Sasterawan Negara iaitu Shahnon Ahmad menerusi 'Ranjau Sepanjang Jalan' pada 1972 dan Keris Mas menerusi buku 'Rimba Harapan' pada tahun 2000.
Menyifatkan usaha menterjemah buku Ranjau Sepanjang Jalan sebagai paling sukar dilakukan, beliau lantas mendedikasikan anugerah tersebut kepada penulis buku berkenaan.
"Golongan muda perlu berani terbabit dalam bidang terjemahan untuk memastikan lebih banyak karya terjemahan berkualiti dapat dihasilkan," katanya yang kelihatan uzur, namun tetap menyimpan hasrat menghasilkan lebih banyak karya terjemahan.
Selain aktif dalam bidang penterjemahan, Adibah seorang pencinta Bahasa Melayu pernah menghasilkan novel dan buku bacaan umum antaranya buku 'Seroja Masih Di Kolam' pada tahun 1968 diikuti dengan 'Tempat Jatuh Lagi Dikenang' (1985), 'As I Was Passing 1' (2006) dan 'As I Was Passing 2' (2007). - Bernama
Sumber:sinar

Masalah Kembung Perut




Rencana Kesihatan – Masalah Kembung Perut

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
NOR AMIRAH APRIL 1, 2012 0

Sindrom Usus Rengsa atau Irritable Bowel Syndrome (IBS) bukanlah satu penyakit yang kritikal atau serius. Sungguhpun begitu, ia mengganggu aktiviti harian.
Masalah kembung perut mungkin mendatangkan kegusaran kepada empunya diri. Malu berhadapan dengan khalayak ataupun tidak tahu bagaimana menyembunyikan keadaan perut yang seperti membuncit umpama wanita hamil antara alasan utama yang diberikan.
Masalah ini seringkali mengganggu golongan dewasa, lebih-lebih lagi wanita yang berusia 25 hingga 40 tahun. Justeru, mereka sanggup mengenakan baju bersaiz besar atau berwarna gelap bagi menutup perut yang agak buncit.
Pelbagai langkah perubatan dan petua tradisional dilakukan, tetapi saiz abdomen masih tidak menunjukkan sebarang perubahan.
Menurut Pakar Perubatan dan Gastroenterologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari, kemungkinan seseorang itu mengalami masalah kembung perut adalah disebabkan sindrom Usus Rengsa atau Irritable Bowel Syndrome (IBS).
IBS melibatkan beberapa gejala gastro usus atau organ pencernaan yang penting. Ia tidak sama dengan penyakit kolitis ulseratif atau kanser dan IBS tidak menyebabkan kedua-dua penyakit tersebut.
Usus manusia adalah seperti tiub muskular dan kadangkala ia boleh mengecut terlalu kuat disebabkan beberapa perkara.
“IBS adalah gangguan fungsi usus dan bukannya struktur usus seperti sekatan, sumbatan, ketumbuhan atau tumor.
“Keadaan ini serupa dengan kes di mana seorang ahli sukan mendapat kekejangan pada otot kaki. Kejadian itu biasanya mula berlaku pada peringkat awal kehidupan dewasa atau peringkat remaja.
“Pada amnya, IBS bukanlah sejenis penyakit yang kritikal atau serius. Sungguhpun begitu, ia mengganggu aktiviti harian,” ujarnya sambil mengakui kembung perut bukanlah satu masalah serius.
Katanya, ciri-ciri sindrom tersebut dapat dirasai seperti sakit di bahagian abdomen yang kebiasaannya dilegakan oleh pengeluaran angin atau pembuangan air besar, najis bercampur mukus, cirit-birit yang biasanya berlaku pada waktu pagi dan sembelit.
Mengulas gejala penyakit tersebut, Dr. Abdul Malik berkata, setiap orang mempunyai gejala yang tersendiri. Gejala itu mungkin berpanjangan untuk beberapa hari, minggu atau berbulan-bulan.
Walaupun sesuatu gejala utama mungkin lebih ketara berbanding gejala yang lain tetapi gejala yang biasa berlaku adalah cirit-birit dan sembelit.
Spektrum kesakitan pula mungkin berbeza daripada kesakitan yang ringan sehingga sangat teruk. Kehadiran gejala itu kebiasaannya berlaku pada waktu malam ketika hendak tidur.
Adakah disebabkan stres? “Stres atau tekanan adalah perkara biasa dalam kehidupan harian. Ia memberikan banyak pengalaman dalam kehidupan seseorang.
“Keadaan stres yang keterlaluan akan menimbulkan rasa bimbang yang berterusan dan hal ini mungkin akan menyebabkan gejala-gejala penyakit.
“Masalahnya anda mengalami gejala gastro usus yang memerlukan perhatian kerana keadaan yang dialami mungkin penyakit IBS.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...