Cukuplah Sekali-JJ

Ahad, 5 Februari 2012

Ustaz Don saran sayangi Rasulullah

Hiburan
Ustaz Don saran sayangi Rasulullah
SITI NURSYAHIDAH ABU BAKAR
5 Februari 2012
Ustaz Don
Hari ini, seluruh umat Islam meraikan salah satu hari penting dalam kalendar Islam iaitu sambutan kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Mengangkat tema Persefahaman Asas Perpaduan Ummah, sambutan Maulidur Rasul peringkat kebangsaan juga dipenuhi dengan pelbagai acara perarakan, ceramah dan sebagai­nya.

Seperti yang diketahui, sesiapa yang mengadakan atau menghadiri majlis memperingati keputeraan baginda atau Maulidur Rasul, pasti akan dikurniakan banyak kelebihan dan keistimewaan daripada ALLAH SWT.

Jika disoroti kembali sirah perjuangan Nabi Muhammad SAW dalam menegakkan kebenaran agama Islam, Baginda terpaksa menempuh pelbagai cabaran dan liku.

Namun, ia sedikit pun tidak menjadi halangan buat kekasih ALLAH SWT itu, sebaliknya Baginda terus menyebarkan syiar Islam.

Sebagai umat nabi terakhir, kitalah yang perlu meneruskan perjuangan Rasulullah dengan menjadikan keperibadian Baginda sebagai ikutan.

Bagi personaliti TV Alhijrah, Ustaz Don Daniyal Don Biyajid, tiada insan lain yang wajar dijadikan contoh dalam kehidupan seharian umat Islam melainkan Rasulullah SAW.

Lebih mesra disapa dengan panggilan Ustaz Don, jejaka kelahiran Pulau Pinang ini mempunyai satu misi yang ingin dicapainya.

Tidak lain tidak bukan ialah dia mahu semua orang menyayangi dan mencontohi Nabi Muhammad SAW.

Pasti ada segelintir pihak yang memandang sinis misi mulia yang ingin dilaksanakan pendakwah muda ini dengan berpandangan sang empunya diri sendiri belum sempurna.

Namun, demi rasa cinta terhadap Rasulullah SAW, Ustaz Don tidak menganggapnya sebagai batu penghalang.

“Benar, saya juga seperti insan lain yang tidak sempurna dan tidak terlepas daripada melakukan dosa.

“Namun, adakah insan seperti saya tidak berpeluang untuk mengajak orang lain berbuat kebaikan? Dalam konteks ini, adalah untuk mengajak masyarakat mencontohi Rasulullah SAW,” katanya.

Menurut Ustaz Don, dalam melaksanakan matlamatnya itu, dia sentiasa berpegang kepada firman ALLAH SWT yang bermaksud; ‘Bersegeralah kamu berbuat baik’.

“Saya mengakui, saya sendiri belum mampu mengikut semua sunnah Rasulullah SAW. Namun, kalau hendak tunggu saya sempurna barulah boleh mencontohi Nabi Muhammad SAW, sehingga kiamat pun saya tidak akan sempurna.

“Biarlah apa orang kata, saya tetap akan mengajak masyarakat untuk menyayangi Baginda. Insya-ALLAH, dengan berbuat demikian, 100 kali Rasulullah SAW sayangkan kita,” katanya.


Mulakan dengan selawat

Menurut Ustaz Don, mengenali dengan lebih dekat keperibadian Rasulullah SAW ibarat pepatah Melayu, tak kenal maka tak cinta.

Malah, tiada istilah terlewat untuk seseorang itu untuk menyemai perasaan sayangkan Nabi Muhammad SAW. Dengan langkah permulaan seperti berselawat, pasti perasaan itu akan terus mekar di dalam diri kita.

“Umpama sebuah pintu di sebuah rumah, ia hanya dapat dibuka dengan kunci yang betul. Begitu juga dengan pintu hati kita. Mulakanlah dengan berselawat ke atas Rasulullah SAW, kerana selawat itu merupakan kunci untuk membuka pintu hati.

“Apabila kita berjaya memupuk perasaan cintakan Rasulullah SAW melalui selawat, pasti seterusnya tidak sukar bagi kita untuk melaksanakan sunnah Baginda,” katanya.

Bagi ibu bapa, menurut Ustaz Don, mereka perlu menjadi contoh kepada anak-anak dalam usaha menerapkan kecintaan terhadap Rasulullah SAW sejak kecil lagi.

“Jika ibu bapa sendiri menunjukkan keperibadian yang baik, anak-anak yang melihat setiap perlakuan ibu bapa pasti akan mengikutnya.

“Tiada gunanya jika kita asyik menyuruh anak-anak mencontohi Rasulullah SAW, sedangkan sebagai ibu bapa kita sendiri tidak mengikutinya,” katanya.

Selain contoh daripada ibu bapa, Ustaz Don berkata, cara terbaik untuk mendidik golongan remaja pula adalah melalui ilmu.

“Sekiranya penerangan kita tidak disertakan fakta, mungkin sukar bagi mereka mendapatkan gambaran.

Sumber: http://www.sinarharian.com.my/hiburan/ustaz-don-saran-sayangi-rasulullah-1.22031

2 ulasan:

  1. Blog Tuan Fazil sudah menampakkan kemajuan...
    Syabas!! Moga blog tuan dapat menambahkan ilmu para pembacanya...

    BalasPadam
  2. Terima kasih bos. Ini semua atas nasihat & tunjuk ajar bos. Semoga blog ini memberi manfaat kepada pembaca semua.

    BalasPadam

Terima kasih kerana memberi komen.

Khasiat Buah Bidara Untuk Kesihatan Dan Kecantikan

(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)   18 Khasiat Bidara Untuk Kesihatan Dan Kecantikan | Bidara (Nama...