Cukuplah Sekali-JJ

Rabu, 17 Oktober 2012

Amaran kerajaan: Pengambilan antibiotik meningkat, tambah risiko



16 Oktober 2012
Datuk Seri Liow Tiong Lai
Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai
PUTRAJAYA - Penggunaan antibiotik dalam kalangan masyarakat di negara ini semakin meningkat dan ini perlu ditangani bagi mengawal  pertambahan kes mangli antibiotik atau 'Antimicrobial Resistance' (AMR).

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, situasi itu diburukkan dengan sikap sesetengah pesakit yang meminta dipreskribkan antibiotik kerana sudah terbiasa.

"Apabila mengalami demam mereka sentiasa minta diberi antibiotik sedangkan jenis demam tidak sama... biar doktor  yang diagnos kerana mereka lebih tahu," kata Liow kepada pemberita selepas melancarkan kempen mengekang AMR peringkat kebangsaan di sini hari ini.

Tiong Lai berkata, kajian juga menunjukkan jumlah antibiotik yang tinggi dipreskribkan oleh pusat untuk rawatan pesakit luar.

"Sesetengahnya tidak perlu kerana banyak jangkitan dalam kes pesakit luar disebabkan virus dan antibiotik tidak berkesan terhadap virus," katanya.

Beliau turut menasihatkan farmasi agar tidak menyumbang kepada masalah itu memandangkan ada pesakit yang lebih suka membeli sendiri antibiotik tanpa mendapatkan preskripsi doktor.

Mengenai kempen itu yang bertema "Combat Antmicrobial Resistance", Tiong Lai berkata, kempen dibahagikan kepada peringkat kebangsaan dan negeri, membabitkan sektor kerajaan dan swasta.

Objektif kempen ialah untuk meningkatkan tahap kesedaran dalam kalangan orang ramai dan pengamal perubatan mengenai penggunaan antibiotik yang berhemat, katanya. - Bernama


Sumber;sinarharian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana memberi komen.

Khasiat Buah Bidara Untuk Kesihatan Dan Kecantikan

(Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)   18 Khasiat Bidara Untuk Kesihatan Dan Kecantikan | Bidara (Nama...